Zonbescherming van binnenuit

Allemaal aan de puree
Smeren blijft belangrijk als je de zon in gaat, maar hoe mooi is het dat je jezelf ook tegen schadelijke UV-straling kunt beschermen met behulp van voedsel! Uit een onderzoek van de British Society for Investigative Dermatology (2007) blijkt dat mensen die dagelijks een bepaalde hoeveelheid tomatenpuree eten minder snel verbranden. Ook vertonen zij minder verschijnselen van huidveroudering door zonneschijn. Het antioxidant lycopeen waar licht gestoofde tomaten vol mee zitten, is hiervoor verantwoordelijk. Dit werkt vooral goed in combinatie met voedsel dat rijk is aan vitamine E, zoals olijven. Ook andere antioxidanten, zoals bètacaroteen (wortels!) en de vitamines C en E blijken dit effect te hebben. Zonnecrèmes bevatten daarom steeds vaker verschillende soorten antioxidanten en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. In het oranje vlak zie je welke soorten fruit en groenten rijk zijn aan deze UV-beschermende stoffen. Het zijn maar een paar voorbeelden, maar er is genoeg keuze. Eet ze volop en geniet!

Vitamine D en de zon
Andere tips om je op een natuurlijke manier tegen de zon te beschermen lees je in dit blog van Rozemarijn van West. Ik haal het er elke keer weer bij omdat in dit blog zo goed naar voren komt waarom het belangrijk is om voldoende vitamine D in je bloed te hebben.

Bronnen
Eat Pretty, nutrition for beauty, inside and out van Jolene Hart
De Huid van Yael Adler
Dr. Jetske’s huidboek van Jetske Ultee
http://naturalactives.com/tomatoes-skin-ageing/

Geef een reactie

Je emailadres zal niet worden getoond. Voer a.u.b. je naam, email en bericht in.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.