Stress en huidproblemen

vodfjanStress als trigger voor huidproblemen
Stress kan een grote rol spelen in het ontstaan of verergeren van huidklachten zoals eczeem. Een paar mensen in mijn omgeving zijn daar het levende bewijs van. Het verlies van een dierbare, mantelzorg, studiestress, slapeloosheid, etc; het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat je lichaam in een permanente stressmodus komt. En dan wordt cortisol, het stresshormoon dat normaal gesproken je vriend is – het reguleert onder andere je bloedsuikerspiegel, je bloeddruk en je immuunsysteem – ineens je vijand.

Teveel cortisol
Je cortisolwaarden stijgen als je lichaam gestrest is. Heb je langdurig stress, dan zorgt die overdaad aan cortisol voor problemen in je lichaam. Je immuunsysteem wordt dan ernstig onderdrukt waardoor je sneller ontstekingen krijgt. Heb je al een gevoelige huid, dan zul je ten tijde van stress sneller een eczeem uitbraak krijgen. Uit onderzoek blijkt ook dat er een verband is tussen de mate waarin mensen zich gestrest en angstig voelen en de regelmaat en ernst van hun eczeem klachten. Je kunt de beste crèmes op je huid smeren in de hoop dat het beter wordt, maar zolang je de oorzaak niet wegneemt, zullen de klachten blijven.

Wat kun je doen?
Dat het wegnemen van de stressbron het beste voor je lichaam is moge duidelijk zijn, maar soms lukt dat niet. Er zijn wel andere dingen die je kunt doen om je lichaam en daarmee je huid te ondersteunen ten tijde van stress.

1. Voed je lichaam!
Eet zoveel mogelijk puur voedsel en zorg dat je voldoende omega-3 vetzuren, vitamine D en C (belangrijk voor je immuunsysteem!) binnenkrijgt. In de boeken Alles draait om je hormonen van Rineke Dijkinga, Het Energieke Vrouwen Voedingscompas van Marjolein Dubber en De Hormoonfactor van Ralph Moorman vind je veel waardevolle informatie en recepten die helpen om een hormoon als cortisol in balans te krijgen. Deze boeken zijn zeker ook nuttig voor mannen!

2. Beweeg!
Verschillende studies tonen aan dat door actieve lichaamsbeweging neurotransmitters worden gestimuleerd en er stofjes worden aangemaakt die helpen om je cortisolwaarden onder controle te krijgen. En daar heeft je huid weer baat bij. Dus: wandel, fiets of kies een andere vorm van beweging, maar beweeg!

3. Slaap!
Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich. Slaap is ontzettend belangrijk voor heel veel processen in je lichaam. Toer op tijd af ’s avonds zodat je lichaam langzaam aan in een rustmodus kan komen. Zo heb je meer kans op een goede nachtrust.

Geef een reactie

Je emailadres zal niet worden getoond. Voer a.u.b. je naam, email en bericht in.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.