Eco-chic versus eco-basic

Een zwak voor mooie producten
Waarom nog saaie, basic natuurlijke verzorgingsproducten kopen als er ook steeds meer schone, eco-chic producten met stylish verpakkingen te koop zijn? Als ik van die mooie producten zoals op de foto hiernaast tegenkom, wil ik ze het liefst meteen kopen. Ik zie ze in gedachten dan al uitgestald in onze badkamer. En dat blije gevoel gun ik jullie als klanten ook, dus zou ik ze het liefst meteen inkopen voor de Visagist op de fiets-shop. Toch komen deze mooie flesjes, potjes en doosjes (waarschijnlijk) nooit in mijn assortiment. Jammer. Of toch niet?

Wat de verpakking niet laat zien
Al zeven jaar zoek ik wekelijks naar nieuwe producten/merken en screen ik ingrediëntenlijsten. Tijdens die zoektocht stuit ik geregeld op dit soort mooie productplaatjes, waarmee ik een glimp opvang van hippe, natuurlijke verzorgingslijnen voor vrouwen, of heel schattige, pure babylijnen. Dan begin ik nog net niet te kwijlen. Ik klik meteen door, om vaak teleurgesteld weer terug te komen bij de zoekresultaten, omdat de ingrediënten achter dat mooie plaatje toch minder mooi blijken te zijn, zo niet spuuglelijk. Soms zijn ze wel oké, maar ook weer niet indrukwekkend, of niet in verhouding tot de prijs. Of een merk geeft nadat ik contact met ze heb gelegd aan dat ze niet aan kleine ondernemers willen leveren. Zakelijk niet interessant. Een merk dat er zo schattig en puur uitziet, blijkt dan toch harder dan verwacht. Al deze factoren spelen mee in het inkoopproces.

Doe maar gewoon…
In die zeven jaar Visagist op de fiets heb ik aan zoveel richtingen binnen de natuurcosmetica gesnuffeld en zo ontzettend veel producten op ingrediënten gescreend en getest. Het vraagt eigenheid om niet met alle winden mee te waaien en als ondernemer dicht bij jezelf te blijven in de keuzes die je maakt voor je bedrijf. Mooie dingen en mooie plaatjes zijn leuk, zeker als ze samengaan met puurheid. Je wordt er heel blij van. Daarom blijf ik mijn pakketjes ook met veel liefde mooi verpakken. Zonder plastic en met zoveel mogelijk herbruikbare materialen. Maar daarnaast voel ik een noodzaak om iets meer soberheid toe te laten in mijn bedrijf. Producten mogen best wat gewoontjes zijn. Niet alles hoeft chique of exclusief te zijn. Steeds vaker kies ik voor de wat meer basic, multi-use producten, omdat die naar mijn idee beter passen bij een duurzame levensstijl. Het blijft natuurlijk wel leuk om nieuwe dingen uit te proberen en soms bezwijk ik toch. Maar ik wil die buitenkant niet meer zo zwaar laten meewegen als ik vroeger misschien deed. Visagist op de fiets wordt volwassen. :)

Een reactie op Eco-chic versus eco-basic
  1. Linde

    Mooi Marloes!

Geef een reactie

Je emailadres zal niet worden getoond. Voer a.u.b. je naam, email en bericht in.