Monthly Archives: januari 2013

(Oksel)fris het nieuwe jaar in

Wie kent het niet: zure zweetlucht en natte oksels, of vlekken in je shirts die er niet meer uit gaan in de was en die sterk blijven ruiken (wat overigens ook door wasluis kan komen). Om de paar maanden wissel je maar weer van deo, omdat de vorige ineens niet meer effectief is. Alsof je huid dan verzadigd is geraakt en hunkert naar iets nieuws. Met een nieuwe spuitbus of roller ben je dan weer even uit de brand geholpen. Totdat je weer hetzelfde punt van verzadiging bereikt. Hoe frustrerend. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de gezondheidsrisico’s die kleven aan langdurige blootstelling aan bepaalde synthetische chemicaliën in deo’s. Ik was er helemaal klaar mee. En na wat doorvragen in mijn omgeving, bleek ik niet de enige. Maar ja, wat doe je eraan?

Bron: www.foothilltech.org

Lichaamsgeur en systeemdenken
Als je grondig naar het fysieke systeem van de mens kijkt, wordt al snel duidelijk dat aan zoiets onschuldigs als een nare lichaamsgeur andere klachten ten grondslag liggen, zoals stress, hormonale disbalans en slecht werkende darmen. Het hangt allemaal met elkaar samen. Een heleboel mensen in onze westerse samenleving hebben in meer of mindere mate last van deze klachten. Maar vaak zijn we ons hier niet van bewust. Wil je iets aan die stinkende oksels doen, dan moet je eerst naar het geheel kijken en daarna de delen aanpakken. 1 + 1 = 3!

Lees en leer!
Voeding heeft een hele grote invloed op ons systeem. Velen van ons denken gezond te leven, maar wie zijn/haar levensstijl eens goed onder de loep neemt, komt bedrogen uit. Hoe verdiep je je in je eigen gezondheid als er ogenschijnlijk niets mis is? Op internet is een hoop te vinden. Maar juist omdat er zoveel informatie beschikbaar is, raak je al snel verstrikt. Ik raad je een paar boeken aan. Leen ze bij de bieb of schaf ze aan. De schrijvers zijn allemaal systeemdenkers. Hun verhalen zijn een eyeopener. Om te beginnen het boek Eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Alberda. Ook als je niet hoeft af te vallen, is dit boek zeer interessant. Hetzelfde geldt voor 100% gifvrij van Julia Kang en de Hormoonfactor van Ralph Moorman. Van Amber Alberda en Ralph Moorman zijn er ook hele goede kookboeken verschenen. Ik kook er praktisch elke dag uit. Julia Kang en Ralph Moorman werken momenteel aan een nieuw boek. Daarnaast lees ik elk blog van Marjolein Dubbers, die de Energieke Vrouwen Academie heeft opgezet. Ik ben nog geen veertigplusser – haar doelgroep –  maar ik heb toch bijzonder veel aan haar blogs. Via de EVA website kun je haar e-book ‘Eet meer energie’ gratis downloaden. Ook heel leuk en inspirerend zijn de Voedzo-blogs van Sharon Numan.
Al deze mensen – professional of puur ervaringsdeskundige – volg ik op de voet. Ze hebben in de loop der jaren ontzettend veel kennis en expertise opgedaan. Door hun programma’s heb ik al heel wat vage klachten op kunnen lossen, zo ook die vervelende zweetlucht.
Het is een kwestie van tijd voordat meer professionals in de gezondheidszorg het nut en de noodzaak van het systeemdenken inzien. We hoeven niet meer te grijpen naar symptoombestrijdende middelen.

Bron: heart-healthylifestyles.com

Aan de slag: reinig je lichaam
Terug naar de oksels en zweet. Wat een heerlijk onderwerp. ;-) Zweet hoort bij ons lichaam. Het is dan ook niet slim om de zweetproductie te onderdrukken, zoals gebeurt met de anti-transpiranten (deo’s op basis van aluminiumchloorhydraat). Dat is ronduit slecht.
Zweet je extreem veel, dan heb je overactieve klieren, ook wel hyperhidrosis genoemd. Hormoon- en doorbloedingsstoornissen en overgewicht zijn vaak de oorzaak. In sommige gevallen is het erfelijk. Het is raadzaam om te (laten) onderzoeken waar de bron van dit overmatig zweten ligt. In veel gevallen kan het worden verholpen door een verandering van levensstijl.
Zweet je normaal, maar heb je wel last van nare luchtjes die je in de greep houden, begin dan eens met het intern reinigen van je lichaam. Zelf voel ik niet veel voor heftige detoxdieten, maar gelukkig zijn er mildere manieren om je lichaam te ontdoen van de vele gifstoffen die in ons lichaam ronddwalen en die mede verantwoordelijk zijn voor het in de war schoppen van onze hormoonspiegel en darmflora.
Zo kom je al een eind op weg als je geregeld voeding tot je neemt die rijk is aan chlorofyl, oftewel bladgroen. Chlorofyl heeft een sterk ontgeurend effect op het lichaam. Dit komt door de zuiverende werking op het bloed, de spieren, weefsels en organen. De groene kleurstof bindt schadelijke stoffen en voert deze af. De stof is zeer effectief bij het versterken van het immuunsysteem.

Chlorylrijke voeding
Donkere bladgroenten zoals rucola, boerenkool, kool, peterselie, winterpostelein, waterkers en veldsla zijn rijk aan Chlorofyl. De groente rauw eten is het beste. Dat gaat prima als je ze verwerkt in een groene smoothie (wees gerust, er mag ook fruit in deze smoothies en dat maakt het voor beginners goed drinkbaar). Begin vorige maand heb ik het e-receptenbook ’50 groene smoothies’ gekocht en sindsdien maak ik er elke ochtend een.
Chlorofyl zit ook in hoge concentraties in groene algen, zoals spirulina en chlorella (meer info hier en hier). Dit worden superfoods genoemd. Ze zijn beschikbaar in poeder- en in tabletvorm. Je kunt ze toevoegen aan je smoothie of yoghurt. Let bij aanschaf wel goed op de kwaliteit van de superfoods. Zorg er in ieder geval voor dat ze biologisch zijn.

Wel of geen deo?
In onze westerse wereld is het voor de meeste mensen niet haalbaar om deo-vrij door het leven te gaan. Ook al leef je nog zo gezond, er is altijd wel een lichte zweetgeur te ruiken. Als het warm is of wanneer je je flink hebt ingespannen, heb je daar nog sneller last van. Bacteriën op je huid gedijen nu eenmaal beter bij vocht en warmte. Het is dan ook begrijpelijk dat je iets van deo wilt gebruiken om nare luchtjes te maskeren. Maar wees alsjeblieft kritisch bij het aanschaffen van deo producten. Anti-transpiranten (met aluminium chloorhydraat) die de zweetproductie onderdrukken, zou ik in ieder geval niet gebruiken. En met deo’s op basis van aluminiumzouten/aluin, die geurverdoezelend werken, zou ik ook voorzichtig zijn. Er zijn alternatieve producten. Je oksels wat vaker opfrissen met koud water en een schoon shirt aantrekken, helpt ook. Natuurlijk is dat praktisch niet altijd haalbaar, maar je kunt je (overmatige) deodorantgebruik hier wel mee verminderen.

Lange-termijn-denken
Met instant externe oplossingen, zoals het bizarre parfumsnoepje dat onlangs op de Europese markt is gebracht en dat nare geurtjes van binnenuit verdoezelt, kom je geen steek verder. Het gebruik is bovendien niet geheel zonder gezondheidsrisico’s, gezien de ingrediëntenlijst (ik moest ernaar speuren), die vol staat met onder andere synthetische suikervervangers. Dit geldt ook voor de deo’s die je in de schappen van de supermarkt vindt. Er wordt nog steeds over getwist of deze deo’s, die vol zitten met parabenen en aluminiumverbindingen, wel of niet schadelijk zijn voor onze gezondheid. Lees dit artikel maar eens. En dat er een link is met blootstelling aan aluminium en ziektes als Alzheimer is inmiddels duidelijk, maar in welke mate is dan weer onduidelijk. Wetenschappers stellen dat de hoeveelheden toxische stoffen in producten als deodorant zo klein zijn, dat ze ons niet direct kunnen schaden. Daarbij wordt vergeten dat we dagelijks een heleboel verschillende verzorgings- en huishoudelijke producten gebruiken waarin aluminium is verwerkt (klik hier voor meer informatie). Daarmee is de blootstelling niet meer controleerbaar en beheersbaar. Daarbij is ook niet honderd procent bewezen dat deze stoffen op de lange termijn niet schadelijk zijn. Ik kies liever de veilige weg door, waar mogelijk, producten te gebruiken waarin geen aluminium is verwerkt. Maar de vraag is natuurlijk: wat kun je dan nog wel gebruiken?

Natuurlijke deodorant – de voor- en nadelen
Inmiddels is er een scala aan natuurlijke deo’s verkrijgbaar. Ze zijn niet allemaal even effectief en ook niet allemaal even natuurlijk. Je hebt honderd procent natuurlijke deo’s, semi-natuurlijke deo’s en fake natuurlijke deo’s (oftewel groen gewassen merken, die als je de kleine lettertjes leest vol zitten met rotzooi). Daarbij is het ook niet bij voorbaat zo dat honderd procent natuurlijke producten veilig zijn. Sommige stoffen uit de natuur kunnen een allergie opwekken en een geïrriteerde huid veroorzaken. Bepaalde specerijen en kruiden en vooral ook etherische oliën staan hier om bekend. De een reageert er wel op, de ander niet. Allergie levert stress op en dat leidt weer tot andere klachten. Als je overstapt op natuurlijke producten is het daarom van groot belang dat je alert bent en dat je voorzichtig dingen uitprobeert.

Salubritas
Mijn oksels kwamen pas echt tot rust toen ik, in combinatie met andere voeding, de deobalsem van Salubritas ging gebruiken. De balsem is gemaakt van sodium bicarbonaat (zuiveringszout/baking soda: bindt zuren), arrowroot (pijlwortel: bindt vocht), sheabutter, kokosolie en etherische oliën van rozemarijn en salie. De eerste twee weken moest mijn huid, na jarenlang gebruik van spuitbussen, zich duidelijk resetten. Ik was er niet meteen van overtuigd dat dit voor mij een goed product was. Maar ik gaf het een kans en zette door. Nu, bijna twee jaar later, gebruik ik dit product nog steeds naar alle tevredenheid. Net als een groot aantal van mijn klanten. Ik smeer de balsem ’s ochtends op een schone huid en als ik ’s avonds aan mijn oksels ruik, ruik ik nog steeds prima. Het is zo heerlijk om je niet meer druk te hoeven maken over of je nog wel fris ruikt. Wat een verademing. Maar zoals ik hierboven al schreef, reageert niet iedereen goed op natuurlijke ingrediënten. Zo heb ik ook klanten die na een paar maanden last kregen van geïrriteerde oksels. Bij de een leiden de licht schurende baking soda korreltjes tot gevoeligheid, bij de ander zijn het de etherische oliën die irritatie veroorzaken. Dit gebeurt bij zowel mannen als vrouwen. Dat is ontzettend jammer, want ik gun iedereen die rust dat het met je oksels en luchtjes wel goed zit. Deze mensen vallen uiteindelijk terug op reguliere deo’s, omdat ze logischerwijs niet willen stinken of overvloedig zweten. Wat met name zij kunnen doen, is zorgen dat de bron zoveel mogelijk wordt aangepakt, zodat de behoefte aan deodorant met de tijd afneemt. Ik hoop dan ook dat iedereen die zich hierin herkent de boeken induikt of het internet op gaat en zijn/haar levensstijl eens goed onder de loep neemt. Baat het niet dan schaadt het niet!

Ik wens je een fris en gezond 2013!

 Naar boven